Excursió al centre d'Islàndia: La caldera d'Askja

Molt dora pel matí (a les 6:50h) hem anat a esmorzar, perquè havíem d’estar a Reykjahlið a les 7:30h per agafar el bus de l’excursió organitzada que hem contractat cap a la caldera d'Askja. Hem sortit a les 8h en punt de Reykjahlið i hem agafat la carretera direcció est, fins a trobar el desviament a la dreta cap a Askja: ens esperen 108km de carretera sense esfaltar... a la que només s'hi pot anar amb Jeep.

muntanya Herðubreið El primer que veiem a la nostra dreta és el cràter Hrossaborg, de l’estil Hverfell però més antic (de fa 4.000 anys). Durant tot el trajecte es veu la muntanya Herðubreið al fons, en gran part nevada.

Avui tenim sort perquè està força despejat i la podem veure bé (la guia ens ha comentat que normalment està tapada per la boira). Aquesta muntanya és anomenada “la reina de les muntanyes islandeses” i va sorgir d’una erupció sota d’un glaciar.

La carretera que seguim voreja el riu glaciar Jokulsá a Fjöllum, que és el que abarca més àrea de tota l’illa (2,6 km), tot i que no és el més llarg. Al cap d’una estoneta entrem al Parc Natural de Herðubreiðarfriðland. Just quan creuem per primera vegada el riu, fem una parada de 10 minuts per a fotografiar el riu i una cascada (petita, però caudalosa), amb la muntanya Herðubreið al fons. Ara ens trobem just a mig camí.

Passem per un desert, que és la part més seca de tota l’illa (tot i que sembli impossible, no hi plou quasi mai). Encara es veuen les restes d’un aeroport per emergències, que ara ja no s’utilitza. Travessem un camp de lava enorme, força recent, ja que és de color negre i no té molsa ni herba per sobre. Just al costat del riu, quan es troba en la seva màxima amplada, fem una altra paradeta per a contemplar l'entorn.

Jokulsá a FjöllumLa següent parada ja és a Herðubreiðarlinðir, on hi ha una caseta amb lavabos i una altra per a descansar-hi dins (llàstima que no és una cafeteria). Ens dónen 40 minuts, fins les 11h. Com a curiositat, la guia ens ha explicat que durant l’hivern del 1974-1975 aquest lloc va ser l’amagatall d’un home que va escapar de la presó un dia que li van donar permís per anar a l’església. L’home es va construir un pou tocant al riu per on hi passava aigua, i era allà on vivia; avui en dia encara es pot veure el pou intacte.

Al cap d’un quart d’hora aproximadament, fem una nova paradeta just al costat del riu, en una zona on es forma un canyó… és espectacular! I de nou al bus. Gràcies a que avui està força despejat, podem veure de lluny les muntanyes Kverkfjöll nevades, que formen part del glaciar Vatnajökull. Ens estem acostant al centre de l'illa!

Des del bus, veiem un volcà que, segons el que ens explica la guia, podria erupcionar en qualsevol moment... Diu que no correm perill, així que no patim ;)

moon landscapeAl cap d'un momentet fem una parada al moon landscape, on Neil Armstrong i la tripulació d'Apolo XI van venir a entrenar-se abans d’anar a la lluna, degut a la similitud de la seva superfície. Al tornar de la lluna van dir que realment era molt semblant! La parada que fem és de 5 minuts, suficient per a dir que hem estat a la lluna???!!!

La caldera d'Askja és enorme! Arribem per la carretera fins a dins de la caldera, així que ens trobem reodejats de muntanyes, algunes d’elles nevades. Havíem d’arribar a les 12:30h, però ens hem retrassat 1 hora degut a que s'ha punxat una roda del bus just abans d’arribar. No és d’extranyar i deu ser freqüent en aquesta excursió, ja que la major part de la carretera està en molt mal estat, és molt estreta i fa moltes curves, tenint en compte que passa pel mig d’un desert de lava bestial. Durant aquesta hora hem aprofitat per caminar sobre les muntanyes de lava recent (de l’última erupció del 1961) i menjar alguna cosa.

Al arribar a l’aparcament d'Askja (a les 13:30h) ens dónen 2,5 hores de temps lliure, per anar fins al llac Öskjuvatn i el cràter Viti, que està just al costat. Hi ha temps suficient. L’excursioneta fins al llac és molt agradable i fàcil de fer, quasi no hi ha pendent. Està molt ben senyalitzada i dura uns 35 minuts.

Öskjuvatn i Viti

L’entorn és preciós! Realment val la pena dedicar un dia sencer en venir fins aquí. En el cràter Viti ens hi podem banyar, tot i que l'aigua està a 23ºC, i amb el fred que fa no convida massa. Tot i això, hi ha hagut força gent que s’hi ha banyat... El descens al llac, però, pot resultar un tant perillós si el terra està mullat. Des de dalt ja se sent la olor a sofre (o millor dit, la pudor a ous podrits) que tant familiar ens resulta... que fins i tot ja ens comença a resultar agradable!

canyó del dracHem dinat davant del llac Öskjuvatn i, cap a les 15:30h hem tornat cap a l’aparcament, on ens esperava el bus. Ja de tornada, hem fet una parada de 40 minuts al campament de Ðrekagil, temps just per a caminar per dins del “canyó del drac” seguint el riu, fins arribar a una cascada força maca. Li diuen “canyó del drac” perquè les roques prenen formes de drac, a la imaginació de cadascú…

A les 17h en punt hem tornat al bus i ja, del tirón, fins a Reykjahlið, on hem arribat a les 20h. La tornada potser es fa una mica més llarga (perquè no fem cap parada), però el pasiatge és tant espectacular que passen les hores i te n'adones! Molta gent ha aprofitat per a dormir.

Al arribar a Reykjahlið hem anat al súper on hem comprat algo per a sopar. Al arribar a la granja 415, hem sopat una truita de formatge i ceba, acompanyats d’un grup de 19 iaietes alemanys molt catxondos! Estem reventats així que ni hot pot, ni res més… directes a dormir!

Post your comment

Comments

• Internet has become the one stop solution for all our problems and needs. From news to entertainment, you can get it all on the internet.

Posted by psiphon app, 12/09/2017 11:15am (10 days ago)

• This article which helps you to know complete information about www.gmail.com. Nowadays emails are very much important in our day to day life

Posted by www.gmail.com, 02/07/2017 11:15am (3 months ago)

• The Tesla Model S has profited from constant revisions for the duration of its life cycle, yet its looks have stayed almost precisely the same since it was presented in 2012.

Posted by tesla model 3 price, 01/07/2017 8:00am (3 months ago)

• We all love to take selfies and pictures with our Android Smartphones which is really fun to do task. I guess every one reading this app might have taken a few pictures or selfies with their Android devices as well.

Posted by androidbuzz.co, 09/05/2017 1:27pm (5 months ago)

• I do love Iceland and my dream is to go there since childhood. Iceland is said to be a country of sharp contrast. I am lucky to claim that together with the group of script writers we are going there in winter to shoot a documentary. I am so excited.

Posted by essay ideas, 17/10/2016 10:52am (11 months ago)

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments